e i doświadczenie. Warto zatem przed realizacją tego typu zadania zorientować się, czy spedytor posiada właściwe kwalifikacje. Co prawda w każdym transporcie to osoba przewożąca odpowiada za to, aby przesyłka dotarła bezpiecznie na miejsce, lecz ewentualne straty poniesie jednak klient. Dobrze jest więc dopilnować jak najlepiej całego procesu. Współcześnie dużą popularnością cieszy się chociażby transport maszyn. Jak łatwo się bowiem domyśleć, niejednokrotnie taki sprzęt musi wykonać swoją pracę w innym miejscu, niż zazwyczaj. Wówczas konieczne jest przewiezienie maszyny. Ciężko też nie zauważyć, że tego typu sytuacje zdarzają się coraz częściej. Dlatego też można śmiało założyć, że transporty ponadgabarytowe, będą cieszyć się coraz większym wzięciem wśród klientów.
W transporcie drogowym chodzi tu głównie
Transport ponadgabarytowy, jak żaden inny, musi radzić sobie z wieloma przeszkodami. Ze względu bowiem na specyfikę ładunków, jest o wiele trudniejszy w organizacji. Pierwszą przeszkodą jest wyznaczenie trasy. Gdy przewoźnik oferuje transport ciężki, czy transport bardzo szerokich ładunków, nie zawsze może świadczyć swoje usługi na tych samych trasach. Pewne elementy infrastruktury, jak mosty, czy wysokie krawężniki sprawiają, że pewne trasy w pewnych sytuacjach stają się niedostępne. Czasem transport przybiera nawet charakter mieszane, łącząc elementy transportu drogowego z kolejowym, czy rzecznym. Kolejna rzecz to kwestia odpowiedniego sprzętu. W transporcie drogowym chodzi tu głównie o naczepy. Te zawsze muszą być dobierane w sposób indywidualny. Chodzi przecież o to, aby każdy ładunek był w stu procentach zabezpieczony.
Transport maszyn, czy konstrukcji stalowych spotyka się z wieloma przeszkodami. Na szczęście profesjonalni przewoźnicy fantastycznie sobie z nimi radzą, oferując swoje usługi.
Niełatwy transport ciężkich maszyn
Transport, jak wiele innych gałęzi przemysłu, rozwija się w ostatnim czasie bardzo dynamicznie. Dowodem na to może być transport ponadgabarytowy, który pozwala przewozić z miejsca na miejsce coraz cięższe, szersze, czy wyższe ładunki. To, co nie mieści się w normach, też można przetransportować, z zachowaniem oczywiście zasad bezpieczeństwa. Problemem natomiast bywają drogi. Transport ciężki wymaga bowiem specjalnych warunków. Tymczasem ostre zakręty, maleńkie ronda, czy mosty o niewielkiej nośności często go uniemożliwiają. A na pewno nie pozwalają przeprowadzić najkrótszą i najszybszą trasą. Wszystko to sprawia, że transport maszyn i innych ciężkich ładunków organizują wyłącznie wyspecjalizowani przewoźnicy. To w ich gestii leży ułożenie trasy i uzyskanie odpowiednich zezwoleń. Oni też dobierają zawsze środek transportu i dbają o to, aby cała droga była odpowiednio zabezpieczona. Tak więc choć transport taki nie jest łatwy, z pewnością nie jest niewykonalny. Widać to zresztą na polskich drogach.
W Europie można go określić jako
W transporcie drogowym ładunek ponadgabarytowy lub ładunek z nadwagą to ładunek, który przekracza standardowe lub zwykłe prawne ograniczenia wielkości lub wagi, które ciężarówka może przewozić na określonej części drogi, autostrady lub innej infrastruktury transportowej, takiej jak fracht lotniczy lub fracht wodny. W Europie można go określić jako transport specjalny lub transport ciężki i transport ponadgabarytowy. Może wystąpić obciążenie graniczne na oś. Jednak obciążenie, które przekracza limity na oś, ale nie ogólne limity masy, jest uważane za nadwagę. Przykłady ładunków ponadgabarytowych i przeciążonych obejmują transport maszyn budowlanych takich jak dźwigi, ładowacze czołowe, koparki podsiębierne i tym podobne, gotowe domy, kontenery, elementy konstrukcyjne jak belki mostowe, generatory, pędniki wiatraków, stopnie rakietowe, sprzęt przemysłowy. W określonym kraju drogi są budowane w sposób, który umożliwia pojazdowi o wymiarach mieszczących się w standardowych granicach prawnych bezpieczne (choć niekoniecznie łatwe) prowadzenie i skręcanie. Drogi, na których nie są dozwolone duże pojazdy, mogą być oznaczone znakami drogowymi. Mogą one obejmować obciążenie osi, wysokość, szerokość lub ograniczenia długości całkowitej.